David Lagercrantz om Lisbeth Salanders tatuering!

Hallå, godmorgon och välkomna till David Lagercrantz-bloggen.

Idag släpps den helige del fem i Millenniumserien och pga det har självaste författaren gjort mitt jobb och skrivit en text om varför man ska lyssna på boken, låt mig således presentera: den fantastiske David Lagercrantz:

Hösten 2015 fick jag en avgörande insikt. Jag hade då precis publicerat den fjärde boken i Millenniumserien, och åkte jorden runt och satt i ändlösa intervjuer och låg på nätterna och vred mig i hotellsängar, och ibland återkom den där frågan jag
brottats så länge med:
Varför har Lisbeth Salander en drake på ryggen?
Tatueringen är som ni vet hennes främsta kännemärke. Hon bär den redan i inledningen på Stieg Larssons första bok. Den bara sitter där som en självklar del av hennes persona. Men vi får inte reda på varför. Vi bara anar att draken är en del hennes kraft. Ändå hade jag alltmer börjat undra över den. Jag lärde mig att en tatuering av den dignitet – en konstfull varelse som sträcker sig från ryggslutet till skulderbladen – knappast är billig, och när romansviten inleds är Lisbeth ännu en bara ung flicka utan pengar som står förmyndarskap.
Hon måste ha slitit hårt för att råd med den. Hon måste ha varit oerhört motiverad, och den tjejen, det vet vi, gör ingenting utan att ha goda skäl till det. Jag blev alltmer övertygad om att det inte kunde vara något än ett stort drama som drivit henne till tatueringsstudion, något som skulle fördjupa mytologin runt henne. Därför låg jag under mina sömnlösa nätter och funderade på frågan.
Jag läste på om drakar. Jag frågade folk om deras förhållande till dem. Min engelske förläggare, Christopher MacLehose, föreslog att jag skulle besöka Storkyrkan i min hemstad Stockholm, där det finns en magnifik staty från 1400-talet där S:t Göran dödar en drake med ett svärd. Christopher trodde att monumentet kunde ge ett annat perspektiv på den gamla berättelsen – särskilt om jag betraktade det med Lisbeth Salanders ögon.
Jag hade varit i Storkyrkan förut förstås – det är ett av Stockholms klassiska turistmål – och en kall vinterdag efter min långa turné klev jag in och stod förundrad framför statyn. Till att början med såg bara det jag alltid sett, S:t Göran på hästen som angriper odjuret. Men så insåg jag: Det gick lika gärna att betrakta det som ett fruktansvärt övergrepp på en drake som en riddarens hjältedåd, framför allt eftersom draken ligger ner på ryggen med ett spjut i kroppen och skriker ut sin fasa. Men det var inte den viktigaste insikt den dagen.
Intill draken stod en kvinna i brons och betraktade oberört slakten och det dröjde förvånansvärt länge innan jag begrep att hon skulle föreställa jungfrun som S:t Göran räddar i dramat. För mig tycktes hon enbart som en likgiltig åskådare och i den stunden, som en ilning i bröstet, insåg jag precis vad som hänt Lisbeth Salander, och vad som fått henne att tatuera in draken på sin rygg.
Jag förstod i ett slag något nytt och avgörande om det mörker som gjort henne till den modernas tidens mest ikoniska hjältinna, och det är det jag skriver om i Mannen som sökte sin skugga.

David Lagercrantz

altEn perfekt fikastund har en ljudbok av David Lagercrantz i mund.

Kom igen, lyssna på ljudboken eller läs e-boken. Alla kommer göra det, du blir utanför om du inte gör det - och ni känner ju till de här böckerna. De är välskrivna, rasande spännande och med ett djup som få spänningsromaner besitter!

/Clara (och David!!!)